Marketing en communicatie

 

Marktgericht denken

Je kunt je producten en diensten pas succesvol ‘naar de markt brengen’ als je weet wat die klanten van jou verwachten en wat zij elders kunnen krijgen. Wat zou je zelf willen als je in de schoenen van de klant stond? Naast bedrijven, voelen ook steeds meer non profit organisaties de noodzaak om meer marktgericht te gaan denken. Managers en medewerkers moeten hun aanbod laten volgen op de vraag. Marieke Boshouwers faciliteert van-buiten-naar-binnen-denken.

Tips MARKETING

  • Ken je klanten
  • Ken de klantbehoeften in de volle breedte
  • Ken je producten en diensten
  • Denk in termen van klantvoordelen
  • Ken je concurrenten
  • Verken samenwerking met je concurrenten
  • Verken de mogelijkheden van coproductie met je klanten

 

De uitdaging is meer en meer: hoe maak je je organisatie communicatiever?

 

Vergroten communicatiekracht

Hoe vertaal je een gekozen positionering of marktbenadering in tekst, beeld en vorm naar je klanten en doelgroepen? Stuurden we voorheen onze boodschappen via glanzende PR-folders de wereld in, we hebben steeds minder grip op het verloop van de communicatie. Zelfsturende teams krijgen het heft in handen. We leven met z’n allen in een glazen huis. En iedereen communiceert met iedereen. Marieke Boshouwers denkt graag mee over nieuwe vormen van communicatie.

Tips communicatie

  • Lever goed werk en wees eerlijk in geval van fouten
  • Communiceer vanuit koers en kernwaarden
  • Zorg voor sterke content en een content kalender
  • Praat meer mét dan óver je doelgroepen
  • Maak met een deskundige een communicatieplan van 1 A4
  • Focus op enkele sterke kanalen
  • Onderzoek wat medewerkers nodig hebben
  • Ondersteun medewerkers hierin optimaal
  • Train of coach medewerkers op communicatie ‘skills’

 

Stap naar medewerkers die contact met de klant hebben. Vraag wat zij daarbij nodig hebben. Alles wat aandacht krijgt groeit.

 

 

foto kool