Positionering

 

foto meeuw

 

Positionering heeft te maken met je unieke plek in de omgeving. Pas wanneer je de (gewenste) positionering van je organisatie of project scherp hebt, kun je externe communicatie slim inzetten. Ken je markt. Ken je klanten. Ken je stakeholders. Praat met hen over wat zij belangrijk vinden. Stel je open voor kritiek en leer van opgedane ervaringen. Zorg voor goed relatiebeheer, dat begint met een goede samenwerking binnen de eigen muren.

Waar staat jouw organisatie als het gaat om contact met de buitenwacht?

 

Succesfactoren positionering

  • Bepaal de Unique Selling Points ten opzichte van concurrenten
  • Maak keuzes
  • Haal de klant in huis: organiseer de dialoog met stakeholders
  • Maak een stakeholderanalyse
  • Zorg voor een marketing- en communicatiestrategie
  • Vertaal de marketing- en communicatiestrategie praktisch
  • Blijf luisteren en kijken naar concurrerende aanbieders
  • Blijf als organisatie vooral jezelf
  • Blijf binnen en buiten verbinden
  • Focus op speerpunten
  • Zorg dat budget, capaciteit en expertise matchen met de ambitie

Externe communicatiemiddelen

  • Websites en portals
  • Apps en filmpjes
  • Artikelen
  • Digitale nieuwsbrieven
  • Relatiemagazine
  • Blog
  • Producten-en-diensten-overzicht
  • Speciale uitgaven zoals boeken en jaarverslagen
  • Offertes en inschrijvingen op openbare aanbestedingen
  • Klantbijeenkomsten en relatie-events
  • Overig

Informeer naar een geschikte strategie en een passende set communicatiemiddelen voor jouw situatie. Marieke Boshouwers geeft je graag adviezen voor de korte en lange termijn. Ook weet zij de verbinding te leggen tussen in- en externe communicatie.